Rybí tuk má v Škandinávii už 150 rokov starú tradíciu. V 90. rokoch ho majiteľ NaturaMedu začal dovážať aj do Česka a na Slovensko. Potom sa strhla lavína menom omega-3, ktorá firmu doviedla na pozíciu jednotky na trhu. Ako správne vybrať kvalitný rybí olej a nielen to vie marketingový riaditeľ NaturaMedu Pavel Tácha.
Keď som v roku 1999 prvýkrát navštívil Českú republiku, hneď som sa do nej zamiloval. Atmosféra, kultúra a pohostinnosť českých ľudí, všetko bolo úžasné. Všimol som si ale, že Česi veľmi nejedia ryby. To je oproti Nórsku veľký rozdiel.
To sú slová Knuta-Erika Karlsena a úplný začiatok spoločnosti NaturaMed.
Súčasný riaditeľ marketingu Pavel Tácha pracuje v NaturaMede 13 rokov a podelí sa s vami okrem iného o to, ako vybrať najlepší rybí tuk.
Ako to vyzeralo v NaturaMede v roku 2011, keď si tu bol nový? A v čom bola najväčšia zmena oproti dnešku?
Ten rozdiel je obrovský a týka sa asi všetkých oblastí spoločnosti. V roku 2011 som bol jediným zamestnancom a v súčasnosti je nás už 36. Navyše ďalších približne 150 ľudí pracuje na plný úväzok pre NaturaMed u našich dodávateľov.
Čo sa týka produktovej ponuky, tak keď som začínal, predávali sme len dva produkty. V súčasnosti ich máme 19, čo sa tiež výrazne premietlo do množstva našich zákazníkov z vtedajších približne 250 000 na dnešných takmer 3 000 000.
NaturaMed začal do Česka a na Slovensko dovážať rybí tuk, čo bola vtedy celkom novinka. Mali oň zákazníci záujem? Poznali už jeho benefity pre zdravie?
Záujem bol hneď od začiatku obrovský a prekonal všetky očakávania. Pamätám sa, že počas dvoch týždňov nám prišlo viac ako 60 000 objednávok a my sme takmer nestíhali všetko spracovávať a tovar odosielať.
Pri vstupe na trh som vnímal niekoľko výhod. Po prvé to bola všeobecná znalosť zdravotných benefitov rybieho tuku, ktorá vyplývala z histórie v ČR – rybí olej na lyžičku tu poznal snáď každý. Ďalšou výhodou bola skutočnosť, že ponuka omega-3 produktov nebola veľká a my sme do nej navyše vstúpili s výživovým doplnkom vyrábaným v Nórsku. A čo je dôležité – verejnosť mala povedomie aj o tom, že rybí tuk je zdrojom vitamínu D, ktorý inak z potravín veľmi nemáme.
Väčšina zákazníkov teda vnímala, že omega-3 sú zdraviu prospešné a spájala si ich najmä so zdravím srdca. V súčasnosti sú už tiež známe účinky na mozog, oči alebo hladinu cholesterolu.
Ako to vlastne celé prebieha? Čo všetko sa musí stať, než sa z lososa v Nórsku stane výživový doplnok, ktorý si u nás môžeme kúpiť?
Keď sme v roku 2017 hľadali nového dodávateľa surovín pre náš hlavný doplnok OmegaMarine Premium, bol som navštíviť niekoľko výrobcov v Nórsku a na vlastné oči som mal možnosť poznať, aké sú štandardy chovu a následné spracovanie lososov. Musím povedať, že som bol ohromený a konkrétne spoločnosť Nordlaks, ktorá nám dodáva lososový olej, na mňa urobila obrovský dojem.
Nordlaks je rodinná spoločnosť, ktorá sa venuje chovu a spracovaniu lososov od roku 1989 a kladie obrovský dôraz na kvalitu svojich produktov, ale tiež na sociálnu a ekologickú zodpovednosť. Kvalita omega-3 je veľmi závislá od ich čerstvosti a Nordlaks sa môže pochváliť tým, že má najrýchlejší proces spracovania lososieho mäsa na olej na svete. Celý proces totiž netrvá viac než 75 minút. Ryby sú vylovené a dopravené do blízkeho závodu, kde sú hneď spracované. Do 75 minút som už v ruke držal fľaštičku s olejom, ktorý bol určený pre ľudskú spotrebu.
Takto spracovaný olej je následne dodávaný výrobcovi finálnych produktov, v našom prípade nórskej spoločnosti Pharmatech. Tá olej zmieša s ďalšími zložkami, výslednou zmesou naplní želatínové kapsuly a zabalí ich. Potom je finálny produkt dopravený do Českých Budějovíc a odtiaľ už ide priamo k zákazníkom.
To sme si pekne zhrnuli proces výroby produktu. Je ale jasné, že okrem toho sa musí neustále kontrolovať kvalita, komunikovať s úradmi, sústrediť sa na výskum a nové vedecké poznatky.
Kontrola kvality je samozrejme dôležitá a obzvlášť pri produktoch s kvalitným rybím olejom, ktorý môže byť náchylnejší na externé vplyvy (svetlo, teplota). Je tiež úplne zásadné kontrolovať kvalitu niekoľkokrát v priebehu celého procesu, aby bola istota, že finálny produkt je perfektný.
Viacnásobná kontrola kvality teda prebieha tak u dodávateľa samotného rybieho oleja, ako aj u spracovateľa. Naša vlastná kontrola v Českej republike je založená na testovaní obsahu účinných látok v každej dodanej šarži v nezávislých laboratóriách v Olomouci. Ďalej sme členom medzinárodnej asociácie GOED, ktorá pravidelne vykonáva náhodné rozbory zamerané najmä na oxidáciu rybieho oleja.
Zaujímavý je tiež projekt nórskej spoločnosti Orivo, ktorá vyvinula metódu testovania obsahu lososového oleja a jeho nórskeho pôvodu. Tieto testy zaistia, že nie je použitý napríklad olej z lacnejších lososov z iných častí sveta. Orivo si od nás nechá posielať vzorky všetkých šarží OmegaMarine Premium a robí tiež tzv. mystery shopping. Náhodne vybrané šarže potom testuje a každý rok dostávame osvedčenie o tom, že produkty dosahujú kvalitu, ktorú požadujeme a deklarujeme.
Čo je pre zákazníka dôležitejšie? Kvalita alebo cena? Dá sa povedať, že sme stále múdrejší a výživové doplnky si vyberáme s väčším rozmyslom?
Je to kombinácia oboch a našou úlohou je nájsť čo možno najlepší pomer medzi kvalitou a cenou. Už pri vstupe na trh bolo naším cieľom sprístupniť kvalitný omega-3 produkt širokej verejnosti, ale tiež sme vedeli, že nikdy nebudeme patriť medzi najlacnejších, pretože z kvalitatívnych požiadaviek nehodláme zľaviť.
Trh s výživovými doplnkami prešiel veľkou obmenou a aj správanie zákazníkov je iné. Vždy som sa zaujímal o spätnú väzbu a môžem povedať, že pestrosť otázok o produktoch je v súčasnosti neporovnateľná s tým, na čo sa bežne ľudia pýtali pred 10 rokmi. Takže áno, ľudia sú stále vzdelanejší.
Na trhu je obrovské množstvo výrobkov s omega-3. Existuje nejaký návod, podľa čoho vyberať? Čo mi napovie, že idem správnym smerom, alebo ma má naopak vystríhať, že tento produkt nebude dobrý?
Žiadny univerzálny návod pravdepodobne neexistuje, ale predsa len je pár všeobecných rád, ktoré je dobré dodržať:
Čítať zloženie – koľko účinnej látky je v jednej kapsule a či sa to blíži k odporúčanej dennej dávke,
pôvod surovín, teda nielen u výrobcu produktu, ale aj pôvod suroviny,
certifikáty a testovanie od nezávislých inštitúcií.
A určite by som nepodceňoval ochotu výrobcu odpovedať na prípadné otázky o produkte. Ak chcete nájsť výživový doplnok, ktorý bude obsahovať maximum účinnej látky a bude za slušnú cenu, je treba čítať zloženie a počítať. Stáva sa, že v jednej kapsule od rôznych výrobcov môžeme nájsť napr. 300 mg omega-3, alebo tiež len 100 mg. Vždy je dobré vypočítať si cenu za kapsulu, prípadne dennú dávku.
Dá sa vôbec ešte niečo zlepšovať? Budeme o pár rokov vedieť o omega-3 niečo viac, než poznáme dnes?
Veda a výskum idú neustále vpred a ani oblasť výživových doplnkov alebo chov lososov nie je výnimkou. V oblasti surovín je samozrejme téma udržateľnosti a šetrnosti k životnému prostrediu.
V oblasti samotných produktov je to hľadanie nových foriem (napríklad želatínové bonbóny) a spracovanie surovín tak, aby bolo možné dostať ich vysokú koncentráciu do čo najmenšej a dobre stráviteľnej kapsule.
Omega-3 rybí olej je pravdepodobne najlepšie zdokumentovanou zložkou na svete, ale aj tu dochádza k novým objavom a zisteniam. Až v posledných rokoch je popisovaná dôležitosť omega-3 kyseliny DPA, ktorá bola, oproti známejším EPA a DHA, dlho zanedbávaná. Práve aj na základe týchto posledných výskumov sme zvýšili obsah lososového oleja v OmegaMarine Premium, ktorý obsahuje práve túto dôležitú kyselinu.
Ohľadne samotnej konzumácie rýb je to napríklad potencionálny obsah ťažkých kovov. Budúcnosť preto vidím aj v edukácii zákazníkov. O tom, ako je to so škodlivosťou rýb sme písali v článku na našom blogu a v rámci firmy plánujeme ešte viac vysvetľovať, že ryby sú skutočne zdravé a nie je dôvod sa rybieho tuku báť.
Spýtala som sa Pavla aj na pár zaujímavostí, ktoré by mali zaznieť:
- NaturaMed predal od svojho založenia už viac ako 7 000 000 balení rybieho tuku, čo je viac ako 1,2 miliardy kapsúl.
- Momentálne pracujeme na niekoľkých nových produktoch, medzi ktoré patrí výživový doplnok na podporu zdravia pečene, prémiový produkt proti príznakom starnutia a výživový doplnok na boj s príznakmi menopauzy.
- Okrem vlajkového produktu OmegaMarine premium máme v portfóliu ešte 18 ďalších výživových doplnkov.
- Historicky sa najväčší záujem strhol o omega-3 v začiatkoch spoločnosti. Podobným záujmom nás ale milo prekvapil aj nedávno predstavený Movisan Kolagen II na podporu kĺbov. Unikátna forma natívneho kolagénu a pohodlné užívanie 1 kapsule denne znamenalo desiatky tisíc predaných balení hneď v prvých mesiacoch od štartu predaja.
- S kolegami z Nórska sme v kontakte každý deň, aby boli naše produkty maximálne autentické. Pretože chceme zákazníkom priblížiť aj nórsku kultúru, pravidelne prispieva na náš blog aj Nina Wichman.
Pridať komentár